Septembers filmer

Den här månaden blev det en hel del filmer sedda tack vare FFF. Jag ska försöka få med allt jag sett men det kan hända att jag glömmer något.

Sett hemma:

  • Jersey Girl: En romantisk komedi från View Askew (Clerks, Mallrats, etc.) som handlar om en PR-man som efter ha gjort bort sig ordentligt flyttar till New Jersey för att ta hand om sin dotter. Filmen är riktigt rolig och blandar komedi-elementen med drama på ett väldigt intressant sätt.
  • Star Trex XI – Nemesis: En av de sämre Star Trek-filmerna måste jag erkänna. På det hela taget hade storyn nog varit acceptabelt för ett dubbelavsnitt av The Next Generation men som film håller den inte riktigt måttet. Det mest intressanta är att man får veta lite om vad besättningen kommer syssla med i framtiden.

Fantastiska filmer:

  • The Mutant Chronicles: I en mörk framtid öppnas ett flera tusen år gammalt sigil och frigör mutanterna och deras maskin. Mänskligheten flyr men i ett sista försök skickas en grupp soldater för att förstöra maskinen under ledning av en munk från en hemlig order. Filmens handling är inte direkt ny men den är utförd på ett spännande vis och håller åskådaren underhållen hela vägen. Det jag gillade mest med den här filmen var dock det visuella, allt är väldigt steam-punk-inspirerat med inslag av design från andra världskriget. Ångdrivna VTOLs? hur coolt är inte det?
  • Diary of the Dead: Den första zombiefilm jag sett på år och dar och jag tyckte att den var rätt hygglig. Filmen är gjord som en sorts dokumentär över vad ett gäng filmstudenter upplever under de första dagarna efter zombie-epidemins utbrott. Jag tyckte att filmen var helt okej och den fick mig att vilja ta itu med min bristfälliga zombiefilmskunskap men slutet var lite för öppet för min smak.
  • A Zed and two Noughts: Den här filmen var ohyggligt artistisk och regissören sa till oss att kolla på hur ljussättningen var gjord i alla scener samt att filmen var symmetrisk (sista scenen var likadan som första scenen, nästsista var lika dan som nästförsta, etc.). Jag lyckades kolla efter detta i ungefär två minuter, sedan var jag på tok för fascinerad av den något morbida historien som tog plats i dessa välupplysta symetriska scener.
  • Death Race: Den här filmen levererar precis det den ska, bilar med automatvapen och en massa action. Den är underhållande men har inte direkt något djup, den är dock helt klart sevärd ifall du vill se snabba bilar med automatvapen och maffiga explosioner.
  • Lost Boys: The Tribe: Det här är nog en film för de som gillade Lost Boys, den tillför inget direkt nytt utan är mer av samma sak. Det som lyfter hela filmen är Edgar Frog som nu har vuxit upp men slåss fortfarande mot vampyrer. Eller vuxit upp är fel ord, han har blivit större och lärt sig nya one-liners.
  • Tokyo Gore Police: En riktigt splatterfilm som utspelar sig i ett framtida Tokyo där polisen har privatiserats och bekämpar brottsligheten med automatvapen och övervåld. Nivån sätts tidigt i filmen när huvudpresonen använder en bazooka för att hoppa upp till taket på ett tiovåningshus. En rolig sak var små reklam snuttar som drev med en mängd japanska beteenden samt hur allting skall kommersialiseras.
  • Egon & Dönci: En fantastiskt bra film! Efter att Voyager 3 krashat på deras bakgård snickrar Egon ihop en rymdfarkost och de åker glatt iväg mot vintergatan, solsystemet, jorden för att träffa de trevliga människorna som bor där. Den här filmen är rolig och lättsinnig men har ett visst djup.
  • Left: En ingenjör börjar plötsligt se sin flickvän lite här och där samtidigt som hans bil börjar få mystiska skador. Den här filmen gillade jag nog mycket eftersom jag kunde identifiera mig med huvudpersonen och att jag konstant oroar mig för det här scenariot.
  • An ambigous report about the end of the world: Den här filmen är väldigt knepig och på tok för lång för att sammanfatta. Ska man säga något kort så skulle det bli: Ond bråd död, vargar, Nostradamus. Jag är dock inte säker på vad jag tycker om filmen, jag kanske skulle gilla den ifall jag såg den när jag var på humör för den här typen av film.
  • Timecrimes: Timecrimes var rent tekniskt en bra film men den tillförde inget nytt i tidsrese-genren. Det mesta kändes gjort och tempot var lite för lågt. Ifall du aldrig sett en film om tidsresor så kanske du skulle tycka att om den här filmen, men ska du se en första film i den genren tycker jag hellre att du ska börja med kortfilmen Subject 74.
  • Dante 01: Dante 01 förstod jag inte riktigt, men den var snyggt gjord och hade lite av känslan från Tarkovskys Solaris. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg borde jag se om den vid tillfälle och se om jag kan grepps slutet bättre.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

