Första helgen på FFF

I helgen var jag som sagt på Fantastisk Filmfestival i Lund och hade riktigt skoj. Jag sprang för brinnande livet fram och tillbaka mellan salongerna tillsammans med en bekant från min tid i Yttre Rymdens Nation för att hinna till de filmer vi skulle se. Vi han även irra oss vilse i Lund och jag lyckades missa lite tåg, men det mesta gick bra.

Egon & Dönci

En man med en mycket rund katt...

Min favoritfilm än så länge var Egon & Dönci, en Ungersk animerad film om Egon och hans ganska runda katt Dönci som bor på en planet långt från jorden och en dag krashar Voyager 3 bakom deras hus. Efter att ha tittat på videosekvenser som finns med på (ex)satelliten bestämmer de sig för att resa till jorden. Filmen är väldigt snygg och rolig men har också lite djup.

En film som också var bra (ifall man tycker om splatter) var Tokyo Gore Police, en helt hysterisk japansk splatterfilm. Jag ser inte på splatterfilmer så ofta men den här var fantastiskt rolig. Arrangörerna hade lite trubbel med sin kopia och det slutade med att vi fick se en kopia med texten ”For Screening purposes only” längst upp på duken.

Jag tänkte gå på ett par filmer i helgen också, Dante 01 samt The City of Lost Children på fredag har jag bestämt mig för sedan får jag se hur det blir på lördag.

Etiketter: , ,

Kommentera

