Filmer sedda under Augusti-månad

Augusti bjöd på en ganska blandad uppsättning filmer, allt i från klassiska drama filmer till moderna action filmer.

  • Kaspar Hauser: En tysk film baserad på en verklig händelse. Kaspar Hauser dyker upp på ett torg i Nürnberg, han kan knappt gå och det enda han kan säga är att han vill bli en ryttare som sin far samt ”häst”. Han blir adopterad av en lägre stående adelsman som tar på sig att lära upp Kaspar och få honom att fungera i samhället. Filmen skildrar ett intressant livsöde men var lite bitvis lite för långsam för min smak.
  • Aeon Flux: En film baserad på den tecknade serien med samma namn. I en framtid där naturen har revolterat och förpassat återstoden av mänskligheten till en kupolklädd stad. Staden är på ytan välmående men allt är inte som det verkar och en liten motståndsrörelse slåss för att nå sanningen och störta stadens ledare. Filmen var betydligt bättre än vad jag väntat mig och gjorde sitt bästa för att imitera den tecknade seriens stil och innehåller därför en hel del snygga scener.
  • Rebecca: Rebecca är en fantastiskt välgjord film av ingen mindre än Alfred Hitchcock som handlar om hur en död kvinna kan komma liksom de flesta filmer jag sett av Hitchcock mycket bra och håller ens intresse med en intressant historia och fascinerande karaktärer.
  • Dogma: I egenskap som en av mina absoluta favoritfilmer håller Dogma en position i min DVD-samling så att den kan plockas fram precis när som helst. Kevin Smith berättar en fantastisk historia om religion där humor och action blandas på ett mycket tilltalande sätt.
  • Sweeny Todd – The Demon Barber of Fleetstreet: Tim Burton har filmatiserat den blodiga musikalen Sweeny Todd och gjorde ett bra jobb tycker jag. Tyvärr har jag inte sett musikalen  så jag är lite osäker på hur den skall vara egentligen men jag tyckte den var underhållande, snygg och så är jag lite svag för filmer med musiknummer.
  • Medaljongen: Medaljongen är en amatörfilm som spelats in en bit söder om mina hemtrakter och som min syster hade en roll i. Filmen kan nog klassas som en järnålders-fantasy och kretsar kring en medaljong med magiska krafter. Filmen var hyggligt välregisserad men manuset hade ett par hål tycker jag och hade kanske lite väl många monologer för att förmedla historien. Jag tyckte dock att det var en intressant film och jag gillar skarpt att folk tar sig tid att göra film så här.

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

