Star Wars-utställningen

I helgen har jag varit norröver och passat på att kika på Star Wars-utställningen som fram till den 30/9 huserar på Örnsköldsviks museum.

Örnsköldsviks museum.

Det mest negativa jag kan säga om utställningen är att det var väldigt mörkt, vilket i och för sig skapar stämmning men det tog ett tag innan ögonen vant sig vid dunklet och ett par av skyltarna saknade belysning helt och var omöjliga att läsa.

Utställningens första våning var i princip dedikerad till ”pod-racet” från Det mörka hotet (The Phantom Menace), och var fyllt till bredden med farkoster samt en modell av den stora stadion. Mina favoritbitar var de som behandlade de klassiska filmerna och blev inte besviken även om mycket var från de nyare. De hade till exempel en del väggpaneler från dödsstjärnan, en sektion från en star destroyer (som användes när rymdstridssekvenser spelades in) samt modeller och rekvisita från till exempel Endor och Hoth.

Be-Boo-do-boop!

Det tog ungefär 2 timmar att ta sig igenom utställningen men då missade jag life-size modell som fanns utställd på Swedbank-Arena eftersom den biten hann stänga (16.00).

Etiketter:

3 svar to “Star Wars-utställningen”

  1. Mikael Says:

    Hade varit kul att se utställningen, har fått nöja mig med att se Golden Airs Saab 2000 som är målad med reklam för utställningen:

    http://www.airliners.net/photo/Golden-Air/Saab-2000/1350229/M/

    De har fått ALLA kommentarer som går att få. Piloterna längtar efter att få måla tillbaka planet efter daglig mobbing typ: ”Confirm aircraft type Millenium Falcon” eller ”Contact Dark Side control 124.1”

  2. akeinexile Says:

    Jag kan tänka mig att de har fått det =)
    Hur länge har de varit målade så där?

  3. Mikael Says:

    I princip sedan jag började jobba på Arlanda, så någongång i månadsskiftet mars/april tror jag.

    Vi håller nu tummarna för att där är en Star Trek utställning på lagom tills de ska måla om den! Live long and prosper (får väl bli engelska då, Dup dor a’az Mubster på klingon lär ju ingen fatta det roliga med)

Kommentera

