Att läsa böcker på bussen

I veckan har jag tagit bussen till och från jobbet, jag tycker om att åka buss så det har inte varit några problem. Det som krävs för att jag ska ha en behaglig busstur är att jag har med mig en bra bok samt att det inte är för varmt.

I veckan har det lyckligtvis varit relativt svalt och jag har haft med mig boken Declare av Tim Powers. Boken har hållit min uppmärksamhet och jag har i regel velat sitta kvar och läsa när jag närmat mig min hållplats.

Declare är en intressant blandning av spiondrama och fantasy med inslag av kristen mytologi. Handlingen kretsar kring den brittiske agenten Hale och växlar mellan hans upplevelser under andra världskriget och kalla krigets 60-tal. Jag har tidigare bara läst ”On Stranger Tides” av Tim Powers och tycker den här boken skiljer sig avsevärt i stämning, även om stilen känns igen. Det finns dock ett par likheter mellan böckerna, t.ex att huvudpersonerna konfronteras med att det finns mystiska krafter i rörelse och måste komma till rätta med detta faktum. Boken är väldigt spännande och jag har svårt att slita mig från den när jag väl börjat läsa.

Jag tar glatt emot förslag på fler intressanta böcker, ifall ni känner att ni vill tipsa!

Etiketter: ,

2 svar to “Att läsa böcker på bussen”

  1. Mikael Says:

    David Pelzers självbiografiska böcker streckläste jag två av på semestern: ”Pojken som kallades det” och ”The Lonely boy”. Tror det finns två till efter dem, men har inte hunnit ta tag i dem än. Skrämmande, men fruktansvärt bra.

  2. akeinexile Says:

    Jag ska kolla upp dom vid tillfälle, det var länge sedan jag läste en biografi och den typen brukar kunna vara intressant och gripande så det skulle nog fungera bra som nästa bok.

Kommentera

