Frank Miller

Jag har läst en del serier skrivna av Frank Miller det senaste året och måste säga att han skriver riktigt, riktigt (, riktigt) bra. Det jag har läst är Sin City ”That Yellow Bastard”, Batman Year One och albumet Dare Devil Visionaries: Frank Miller.

Sin City, som kanske är Millers mest kända verk, är en ganska våldsam Noir-inspirerad historia. Trots de mörka och dystra karaktärsdragen är det lätt att tycka om seriens karaktärer. Att man tycker om karaktärerna kan kanske bero på deras brister (en riktig kliché), men jag tror att det till större delen är på grund av att man ser att de försöker göra det som är rätt trots de djupa spår den dystra onskefulla världen har satt i dem. Jag gillar även den grafiska stilen i Sin City, svart och vitt (inga gråskalor) och ibland en färgklick för att poängtera en detalj eller en karaktär.

Det är inte svårt att tycka om dessa serierutor.

I de övriga serier jag läst av Miller känns hans berättelser lätt igen då de har en ganska ångestladdad stämning, vi får veta att livet som superhjälte inte bara är en dans på rosor (vilket i och för sig alla som läser Spindel Mannen redan vet). Av de album jag läst så har Dare Devil-berättelserna varit de ljusaste, även om teman som förräderier och kamp mot någon man älskar förekommit frekvent.

Generellt gillar jag Millers historier, de har ett djup och en subtilitet som ofta saknas i serier. Ska man säga något negativt om hans historier så är det att ibland kan det dystra och mörka bli lite väl deprimerande.

Etiketter: , , ,

Kommentera

