Sylvester del 2

Förra delen lämnade av efter en snabb beskrivning av Sylvesters hårdvara och montering, vilket lämnar mjukvaran. Den här delen kommer ta upp installation och konfigurering av operativsystemet.

Som OS valde jag Debian (Etch) eftersom drivrutiner finns tillgängliga från VIA, det har ett bra pakethanteringssystem, det är enkelt att konfigurera och anpassa samt att Debian är en Linux-distribution jag länge velat prova.

Den stora nackdelen med Debian är att den stabila varianten har en relativt gammal kärna (2.6.18 ) vilket innebar att ett par saker inte fungerade som de skulle: hårddisk samt de inbyggda grafik- och ljud-kretsarna.

Dessa problem yttrade sig genom att maskinen låste samtliga aktiviteter under tiden någon större mängd data skulle läsas eller skrivas från/till hårddisken, ljudkretsen genererade helt enkelt inget ljud och den grafiska prestandan var låg (endast VESA). Dessa problem kunde dock lösas med drivrutiner från VIAs hemsida samt med öppna drivrutiner från tredje part, men inte utan pyssel. VIAs drivrutiner var byggda för en tidigare version av kärnan (Debian Etch 2.6.18-4) vilket innebar att installations-scripten inte fungerade utan drivrutinerna fick läggas till manuellt.

Hårddisken var den enklaste att fixa då den drivrutin som VIA tillhandahåller nästan går att installera automatiskt, och det var inte svårt att utifrån installations-scriptet utröna hur det var tänkt att installeras:

wget http://www.viaarena.com/Driver/via-ide_patch-debian4.0-20070612.tgz
tar -xzvf via-ide_patch-debian4.0-20070612.tgz
cd via-ide_patch-debian4.0-20070612.tgz
cp via82cxxx.ko /lib/modules/2.6.18-6/kernel/drivers/ide/pci
echo "via82cxxx.ko" >> /etc/initramfs-tools/modules
mkinitramfs -o /boot/initrd.img-2.6.18-6-686

De två sista raderna bygger en ramdisk (inkluderandes den nya via82cxxx.ko kernelmodulen) som laddas vid uppstart.

Problemet med grafiken var dock svårare, VIAs egna drivrutiner fick jag inte att kompilera men lyckligtvis hittade jag projektet Open Chrome. Open Chrome är en öppen X.org-drivrutin för VIAs grafik-chipset, drivrutinen inkluderar inte alla finesser ännu men den fungerar iallafall. Open Chrome var ganska enkel att installera tack vare en fin installationsguide. (Nu när jag kikade verkar det finnas ett debian-paket för att installera via apt, det hade varit ännu enklare.)

Problemet med ljudet krävde också att en kärnmodul laddades ned från VIA, tyvärr kan VIAs debian etch release inte installeras i sin helhet pga mindre skillnader i kärnan. Lyckligtvis räcker den del som kan installeras för att få ljudet att fungera.

cp /lib/modules/2.6.18-6-686/kernel/sound/pci/hda/snd-hda-codec.ko ./snd-hda-codec.ko.bak
wget http://www.viaarena.com/Driver/via_debian_4.0_linux_hd_audio_ig_v0.8.tar.gz
tar -xzvf via_debian_4.0_linux_hd_audio_ig_v0.8.tar.gz
cd VIA-HDA-v1.40-Debian4.0_bin/Debian_4.0
cp snd-hda-codec.ko /lib/modules/2.6.18-6-686/kernel/sound/pci/hda/snd-hda-codec.ko
rmmod snd-hda-codec && modprobe snd-hda-codec

Original-drivrutinen kan återställas genom att kopiera tillbaka snd-hda-codec.ko.bak till original katalogen:

cp snd-hda-codec.ko.bak /lib/modules/2.6.18-6-686/kernel/sound/pci/hda/snd-hda-codec.ko

Efter dessa modifieringar har vi ett system som klarar av dess tänkta funktion: uppspelning av ljud och bild. Mer om mjukvaran som används kommer i nästa del (förhoppningsvis tar det inte fyra månader tills den är klar…).

Etiketter: ,

3 svar to “Sylvester del 2”

  1. sakomsolen Says:

    vet du, jag slukade dem av bara farten så jag tänkte inte så mycket på om de höll samma klass.. men jag tycker att han låter tiffany utvecklas genom de andra två böckerna, så det går hela tiden framåt och hon möter omöjliga utmaningar. kanske, kanske att den sista boken är lite seg jämfört med de första två, men å andra sidan hade jag inte velat ha den oläst. :)
    har du någon annan pratchett-favoritbok att tipsa om?

  2. sakomsolen Says:

    ja, truckers-böckerna var de första pratchett jag läste och jag minns att jag var hänförd av dem.

    going postal ska nog få bli min nästa bok, jag gillade namnet. tack för tipset! men först ska jag avsluta carpe jugulum. :)

  3. Sylvester del 3 « Åke i exil Says:

    […] del 3 Efter del 1 och 2 har jag en dator som fungerar ypperligt men som inte har en enda pinal som gör den till en […]

Kommentera

