Python: Sex månader senare

Nu har jag använt Python på jobbet och privat i ungefär ett halvår och börjar känna mig hyggligt bevandrad i språket. (Med hyggligt bevandrad menar jag att jag skrivit ett par program och lekt lite med språket.)

Jag tror att jag har haft ganska lätt att komma in i språket eftersom jag programmerat en del C samt att jag känner till lite om Unix/POSIX eftersom POSIX-funktionerna i Python (filhantering, hantering av in-argument till program, etc.) är standardiserade.. (POSIX definierar en uppsättning av funktioner som operativsystemet skall hantera, samt dessa funktioners funktionalitet.) Trots att jag haft hjälp av tidigare erfarenheter tror jag att Python är ett bra nybörjarspråk eftersom det är lätt att komma igång med, det går snabbt att skapa intressanta program och framför allt för att det finns bra dokumentation.

Det jag använt Python till under våren:

  • Info-Rip: Ett program jag satte ihop till jobbet för att enkelt slita ut valda variabler och kommentarer från header-filer för att vår testare ska kunna ha något att gå efter när han använder sin testprogramvara för att analysera programet som körs i vår hårdvara.
  • Bunny Comic Downloader: Ett program som laddar ner den senaste Bunny-serien och integrerar den med min bakgrundsbild. Det här programmet använder wget för att ladda ner bilder från nätet och Python Image Library för att integrera den nedladdade bilden med min bakgrund. (jag ska ladda upp det här programmet när jag snyggat till det så jag vågar visa det)
  • Screenshooter: Ännu ett program för jobbet. Ett program som använder pySerial för att ladda upp en skärmdump från vårt display-kort och spara det som en bild (Python Imaging Library är gruvligt praktiskt). Till det här programmet skrev jag även ett litet GUI i TCL/Tk.
  • Fluxmarks: För att lära mig lite mer om Pythons reguljära uttryck skrev jag det här programmet som tolkar bookmarks-filer (Netscape v 1.0) från till exempel firefox och genererar en meny-fil som enkelt kan integreras i fluxbox huvudmeny-fil.
  • classTest: Ett litet program jag skrev för att lära mig hur man skriver en ny klass. Klassen jag skrev implementerar en enkel cirkulär buffert som kan initieras till en variabel storlek och innehåller kommandona read och write. Man kan inte direkt kalla den en komplett datatyp men den fyller sitt syfte.

Det jag tycker är mest positivt med Python är att det går fantastiskt snabbt att skriva ett program när man väl bestämt sig för hur det ska fungera. Det finns massor av bibliotek som gör livet enkelt för utvecklaren. Eftersom det går så snabbt att utveckla har python varit idealt att använda på jobbet för mindre pc-program som behövts för att underlätta mitt huvudarbete (programmering av inbyggda system).

Under de här månaderna har jag dock stött på patrull vid ett par tillfällen, inga större problem men ändå problem. Det första problem jag stötte på var att jag inte kan skriva mitt namn i kommentarerna eftersom Å är ett ogiltigt tecken, jag hade förstått ifall det var ogiltigt att använda i koden men som kommentar borde det väl få vara med tycker jag. Det här är inte ett problem utan en feature egentligen: Variabler skapas så fort de används vilket innebär att om jag sätter variabeln TestVar till ”Hej kom och hjälp mig!” och sedan skriver fel när jag kallar på variabeln print testVar får jag inget felmeddelande utan print skriver ut en tom sträng. Detta har lett till att jag (som är ganska slarvig av mig) har slitit mitt hår i frustration på jakt efter ett litet skrivfel.

För att sammanfatta det hela: Python är ett språk som är lätt att lära och som fungerar mycket bra till att skriva mindre applikationer. Det verkar även gå ypperligt att skriva större applikationer som synes av till exempel Deluge.

Etiketter: ,

3 svar to “Python: Sex månader senare”

  1. JoachimS Says:

    Aloha!

    Vad använder du för teckenkodning? Jag sätter följande i mina Pythonfiler och har inga problem med att använda åäö etc i kommentater eller strängar:

    # -*- coding: utf-8 -*-

    Se mer i PEP0263:
    http://www.python.org/dev/peps/pep-0263/

    Håller för övrigt med om att Python är ett fantastiskt kul språk, just för att det går så fort att skriva (samt läsa och fatta) kod. Är precis som du gammal C-kodare och jag har inte haft så kul kodmässigt på många år sedan jag för ett drygt år sedan satsade seriöst på att använda Python.

    MVH
    JoachimS

  2. akeinexile Says:

    Hmm, eftersom jag inte angett något så verakr det vara Ascii…det fungerar mycket bättre när jag sätter utf-8.

    Tack för tipset!

  3. Å ä ö i Python « Åke i exil Says:

    […] å ä ö och likande och det finns information om detta på bloggen men det är undangömt i en kommentar. För att göra denna information mer lättillgänglig sammanfattar jag vad man behöver göra […]

Kommentera

