Filmer sedda under juni månad

De tre filmer juni bjöd på var samtliga mycket bra och jag rekommenderar dem alla.

  • Arsenik och gamla spetsar: Den här filmen är helt fantastisk. Handlingen kretsar kring två tanter som tar sig an stackars ensamma ungkarlar (och tar dem ur världen för att skänka dem frid och lycka i döden). Vad som gör den här filmen så bra är de starka karaktärerna som till exempel inkluderar en bror till ovanstående tanter som tror att han är Teddy Roosevelt och gräver Panama-kanalen i källaren.
  • Chocolat: En film om förändring, om att bryta mot gamla mönster. En ung kvinna kommer med sin dotter till en liten konservativ fransk by och sätter upp ett Chocolateri. Detta görs under fastan och gillas inte alls av stadens borgmästare, och det gör inte saken bättre att de nyinflyttade inte går i kyrkan. Intrigen är ganska enkel: förändring och öppenhet mot konservatism, men det är gjort på ett väldigt sött vis som nästan fick mig att gråta på slutet.
  • Futurama: Benders Big Score: Filmen jag skjutit upp att se sedan den släpptes eftersom jag var orolig att den inte skulle leva upp till mina förhoppningar. Kort och gott så var den bra, ibland blev drama inslagen lite väl långa men de avlöstes oftast i sådan fall med någon helt hysterisk sekvens. Den behöll helt klart Futurama-stilen och jag ser fram emot The Beast with a Billion Backs som strax finns att köpa här i Sverige. Observera att jag är en stor Futurama-fan och kan vara lite partisk.
  • Pirates of Silicon Valley: En dramatiserad dokumentär om Apple och Microsoft under deras tidiga år. Filmen visar tydligt hur pass mycket genvägar de båda företagen tog för att nå dit dom är idag. Jag tycker den lyckas vara ganska objektiv och tar ingens sida, förutom att den ger intrycket att tjuv-och-rackarspels-tiden är över (vilket kan debatteras).

Edit: 15/7 Diverse språkfixar och sedan hade jag lyckats glömma att jag såg Pirates of Silicon Valley också.

Etiketter: , , ,

Kommentera

