Dialektalt

Jag anser mig ha väldigt lite dialekt och är ganska övertygad om att jag pratar rikssvenska, resten av världen håller inte med. Visst, jag kan gå med på att jag har de långa vokalerna som är ganska typiskt för Nordmalingsbor (vi säger Åååttan och Niiian till exempel) men utöver det känner jag inte av någon direkt dialekt.

Det som fick mig att uppmärksamma faktumet att jag verkligen har dialekt var när en arbetskamrat börjar skratta när jag säger att jag är skallerhänt, uppenbarligen heter det darrhänt i resten av Sverige. Jag har alltid sagt att jag är skallerhänt och jag tror att man i Nordmaling eller i alla fall i min familj säger skallerhänt. Sedan säger jag saker som Ume och tjå och he, dessa ord är tydligen inte nationellt accepterade utan möts ofta med frågande blickar ifall inte resten av meningen gör det uppenbart vad jag menar. (Inte Ume men de andra). På en hamburgerrestaurang utspelades följande:

Expedit: Tyvärr finns inte den hamburgaren färdig direkt, vill du ta en annan eller väntar du?
Jag: Jag tror jag tar och
tjår mig.
Expedit (ser frågande ut): Så du vill ha en annan hamburgare?

Jag var helt förbluffad över att jag inte blev förstådd, jag använde ju helt vardagliga ord! Jag måste nog vänja mig vid tanken att jag inte är dialektalt neutral.

6 svar to “Dialektalt”

  1. Liffer Says:

    Haha :)
    Visst är det jobbigt när ens världsbild rubbas och man inser att helt vanliga ord inte finns i allas ordförråd?

  2. akeinexile Says:

    Världen är i gungning, jag vet knappt vad som är upp och ned längre ;-)

  3. Saari Says:

    Visst är det konstigt! Ett annat exempel är ju att vi säger MarIIIa och sörlänningar säger MariA. Jag tycker inte heller att du pratar någon särskild bred dialekt alls, men på allvar tycker jag att ”he” borde införas i hela sverige. Det är ju ett sånt praktiskt ord!

  4. Mikael Says:

    Hehe, nu vet du hur jag kände mig på Brända Tomten i Kiruna när de inte förstod vilken kakbit jag ville ha. Varken expedit 1 eller 2 förstod mig, det slutade med att min kompis fick tolka!

    För att du ska slippa problem på Max eller vad det nu var i framtiden föreslår jag att du hårdpluggar följande sida:

    http://www.totalel.se/galleri/humor/skansk_visum/skansk_ordlista.htm

  5. akeinexile Says:

    Den där listan kommer vara ovärdelig nu på semestern =)

  6. Johan Says:

    Hehehe, riktigt kul :-)

Kommentera

