Reselogg

Söndag 11/5:

Efter en kvick tågresa var jag framme i Norrköping, huvudvärken jag haft tidigare hade lugnat sig under färden. Jag tog en taxi ut till varvet där Melody (som den nya båten heter) låg. Efter taxin lämnat av mig vid båten hälsade resterande besättning mig välkommen med en kopp te. (Resterande besättning bestod av min pappa, farbror och faster.)

Vi kunde känna oss trygga på varvet.
Vi kunde känna oss trygga på varvet.

Måndag 12/5:

Melody
Melody.

Klockan åtta kom en försäljare från Maxibryggan och gav oss en genomgång av båten och därefter kom ägaren till varvet och vi gick tillsammans igenom en checklista och såg till att allt var i ordentligt skick.

Vi blir instruerade i Bavarians hemligheter.
Vi blir instruerade i Bavarians hemligheter.

Klockan han bli ett innan vi kastade loss. Vinden var dålig så vi gick för motor upp till Nävekvarn.

Lämnar Norrköping
Äntligen på väg.

Tisdag 13/5:

Melody i Nävekvarn.
Melody i Nävekvarn.

Vi kastade loss tidigt eftersom vi planerade att ta oss upp till Nynäshamn (~45 sjömil). Efter att ha gått för motor ett par timmar blåste en segelbar bris upp vid lunchtid. Tyvärr varade brisen inte ända fram utan vinden vände och ökade i styrka när vi var ungefär två timmar från vår destination. Jag måste erkänna att min mage var inte helt oberörd utan jag kände mig lite sjösjuk. Lyckligtvis han vi komma i lä innan sjösjukan blev allt för allvarlig.

Lite segling blev det.
Lite segling blev det.

Onsdag 14/5:

Onsdagens destination var Sandhamn, omskriven i alla de stora seglarromanerna och figurerar frekvent i stora seglares biografier…det hävdar iallafall pappa och han brukar ha rätt i sådana här frågor. Färden gick bra men det började regna framåt eftermiddagen och jag spenderade lite tid under däck.

Himlen är grå men vinden är fin
Himlen är grå men vinden är fin

Sandhamn var fint och jag tror att det var mycket trevligare så här innan turistsäsongen börjat. Hamnkaptenen var vänlig och skrev ut en busstidtabell för min resa på fredagsmorgonen från Furusund in till Stockholm. På kvällen gick vi och tog en öl på det lokala värdshuset.

Sandhamn har mycket, men T-banestationen känns lite lur...
Sandhamn har mycket men T-banestationen känns lite lur…

Kvällen blev fin.
Kvällen blev fin.

Torsdag 15/5:

Torsdagens sträcka från Sandhamn till Furusund var den sista för mig och det kändes väldigt tråkigt men vi försökte göra det bästa vi kunde av färden. Vi bestämde oss för att göra ett landhugg i en vik vid namn Finnhamn för att äta lunch innan vi gick vidare mot vår destination. Den här sträckan var nog den vackraste biten av seglatsen, den norra delen av av Stockholms skärgård har mycket småöar (den södra delen har mest stora öar) och det fanns hela tiden något att titta på.

Båtens öde vilar i mina kapabla händer.
Båtens öde vilar i mina kapabla händer.

Framme i Furusund letade jag reda på busshållplatsen så att allt var klart för resan in till Stockholm följande morgon. På kvällen tog vi en promenad genom bygden sökandes efter ett hus där Strindberg bott vid sekelskiftet mot 1900-talet, vi hittade det aldrig men däremot hittade vi ett semafor-torn. (Vilket i min mening är snäppet coolare)

Ett Semafortorn.
Semafortornet.

Fredag 16/5:

Min buss gick från Furusund färjeläge klockan 08.00, det kändes trist att lämna pappa och båten men med lite tur får jag tid och möjlighet att följa med ut fler gånger i framtiden.

Väl framme i Stockholm satte jag mig och tog en stor Café latte för att vakna till ordentligt, låste in min väska och begav mig ut på stan. Jag snurrade runt lite på söder och i gamla stan, vid halv tolv tog jag tunnelbanan mot KTH där jag skulle träffa en kompis från exjobbstiden. (Min kompis doktorerar nu på Fusionsavdelningen) När jag dök upp satt han fast i ett möte och jag satte mig i lunchrummet tillsammans med ett par gamla arbetskamrater (jag jobbade där ett tag efter jag gjort mitt exjobb). När mötet väl var över tog vi en lättare lunch en bit utanför campus och gick sedan tillbaka till hans kontor och drack en kopp kaffe. Efter att ha hälsat på labbpersonalen var det dags att sticka tillbaka till centralstationen och hoppa på tåget hem.

Veckan var jätterolig och jag vill tacka för att jag fick följa med!

Etiketter: ,

2 svar to “Reselogg”

  1. busikan Says:

    Det låter onekligen som om det varit en skön segeltur! vad härligt. Jag ska ärligen säga att de som har båtar och åker iväg har en skön tillvaro, men det vete katten om jag själv skulle vilja åka iväg sådär..kanske beror det på att man är så utsatt när man befinenr sig till havs, inget land på långa avstånd, beroende var man nu befinner sig förstås. Sen kan det nog bero på en oro inför dåligt väder i form av åska och blixt. Hav och blixtar har ingen bra sammansättning..brrr hoppas att inga färgglada blixtar hälsade på under eran resa.

    Det var fina bilder och bra information. Han gjorde sig riktigt bra bakom skeppsratten *LER*
    Ha nu en underbar måndag och vecka. Här har mina söner och jag råkat ut för en sjudunderlig förkylning!!

    /IKA

  2. akeinexile Says:

    Jag har aldrig direkt känt mig särskiltl utsatt när jag har varit ute på sjön, men det kan bero på att min familj har haft segelbåt under hela mitt liv och har varit ute till havs varje sommar fram tills jag var 17 eller så.

    Kul att du tyckte om bilderna, jag är en ganska usel fotograf men jag tar många foton för att kompensera…då blir oftast ett par bra =)

Kommentera

