Sylvester del 1

Det här är första inlägget i en serie om min nya mediadator Sylvester som nu börjar bli funktionsduglig. I det här inlägget beskriver jag hårdvaran samt mina mål för projektet.

Mål: Den stora fördelen jag är ute efter är att slippa ha sladdar tvärs över golvet, och att slippa störningar i bilden när man tittar på video. Ett annat mål är att skapa en central lagringsenhet för all media som kan kommas åt och styras från direkt från soffan eller från en dator nära eller långt långt borta.

Hårdvara:

  • Via EPIA ex15000g Nano-ITX moderkort
  • Chassi (200 x 300 x 50 mm)
  • Slimline-IDE DVD
  • 2.5″ hårddisk (Maxeffekt 3 W)

Moderkortet inkluderar ljud-chipset, video-chipset, 1.5 GHz CPU och ett 100-Mb/s nätverksgränssnitt. Jag valde det här moderkortet eftersom dess video-chipset stödjer hårdvaruaccelererad dekodning av Mpeg-2 och Mpeg-4 vilket kan avlasta huvudprocessorn rejält vid uppspelning av film och därmed kan sänka effektförbrukningen. En annan viktig detalj är att den normala video-utgången är en DVI-D kontakt och därmed direkt kan kopplas till en HDMI-ingång på min TV och leverera bild i HD-kvalité. DVD-spelaren är av slot-in variant och hårddisken är vald för dess låga effektförbrukning. Eftersom både hårddisken och DVD-spelaren normalt sett är tänkta att användas i en bärbar dator krävdes ett par konverterare, vilka jag hittade på ”Kjell och Co” (som förövrigt verkar ha det mesta). Det tog dock två försök att få tag på slimline-IDE-till-IDE-konverteraren (ifall någon behöver en Slimline-IDE till IDE-fast-mindre så är det bara att höra av sig).

Efter detta gick monteringen ganska smärtfritt men ett par kvarstående problem finns. Det första är att DVD-enheten anser sig vara inställd på cable-select och vill inte vara på samma IDE-bus som hårddisken. De bråkar även ifall hårddisken också är ställd som cable-select men jag hoppas problemet går att lösa genom att maska cable-select-pinnen och på så vis tvinga DVD-enheten till att agera slav. Eftersom jag inte är så sugen på att förstöra någon kontakt håller jag på att tillverka en kabel som jag kan arbeta med.

Det andra problemet är att jag måste konstruera en IR-mottagare. Detta är lyckligtvis inte så svårt men den enda ingången jag har att arbeta med är USB samt mic- och line-in. Jag har valt att arbeta med det senare eftersom det kräver mindre hårdvara och blir en renare lösning.

Det är roligt nästan jämnt =)


Lite bilder från monteringen.

Etiketter: ,

6 svar to “Sylvester del 1”

  1. Ulf Forslund Says:

    Jag tror jag skall göra likadant hemma. Det verkar ju jätteenkelt.

  2. akeinexile Says:

    Anar jag en gnutta ironi? Det kanske inte är det enklaste sättet att fixa en mediaspelare på men det är roligt =)

  3. Tomas Bjäräng Says:

    Hej,

    Jag hittar inte konverteraren från slimline ide till vanlig ide har du något artikel nummer på den eller har de slutat sälja den?

    /Tomas

  4. akeinexile Says:

    Hej, konverteraren finns på Kjell & Co men inte på det uppenbara stället tillsammans med IDE-kablage utan under Slimline DVD och CD: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38266&path=97000000,97500000,98000000,99500000
    Artnummer 38266
    /Åke

  5. Sylvester del 2 « Åke i exil Says:

    […] del 2 Förra delen lämnade av efter en snabb beskrivning av Sylvesters hårdvara och montering, vilket lämnar […]

  6. Sylvester del 3 « Åke i exil Says:

    […] del 3 Efter del 1 och 2 har jag en dator som fungerar ypperligt men som inte har en enda pinal som gör den till en […]

Kommentera

