Mars filmer

Den här filmgenomgången kommer en aning sent, men det beror endast på att jag införskaffat Sam & Max: Season 2 och har svårt att slita mig från spelet.

Den gångna månaden har jag sett bra mycket bättre filmer än vad jag gjorde i Februari, inte en enda dålig film tror jag.

  • Giant: En riktigt mastig produktion från 1956 med James Dean i en av huvudrollerna. De filmer jag sett honom i har han spelat en arg och rebellisk ungdom som vill bevisa att han är något, detta gäller även för den här filmen även om det kommer lite i andra rummet. Filmens huvudmål är som jag ser det att beskriva texas utveckling från kodrivande Cowboy-stat till Oljestat. Det låter kanske lite trist men intresset hålls uppe av mindre intriger inom och kring den ranch som filmen kretsar kring.
  • Grosse Pointe Blank: En romantisk komedi från nittiotalets andra hälft. En kallblodig lönnmördare åker hem till sin hemstad för en klassåterförening och träffar sin gamla flamma. Nämnde jag att han är jagad av andra lönnmördare och ett par hemliga agenter, jag är ganska säker på att jag gjorde det så jag behöver inte upprepa mig va? Filmen är ingen djup eller jätteorginell historia men den är rolig och ganska mysig och tar sig ganska långt på ren charm.
  • Das Leben der Anderen: Jag tyckte den här filmen var ruskigt bra, så bra att jag skulle gett den en Oscar ifall den inte redan hade en…Nu får den en fin recension istället! Filmen handlar om en STASI-observatör som blir engagerad i personerna han övervakars liv och börjar ifrågasätta sitt uppdrag. Den här filmen ger en inblick i DDR som åtminstone chockade mig, det är förskräckligt att tänka sig att folk har levt under sådant hot för 20 år sedan bara 100 mil (eller något ditåt) söder om min nuvarande bostadsort.
  • Breakfast at Tiffany’s: Ända sedan jag hörde Deep Blue Somethings låt med samma namn har jag velat se den här filmen och äntligen har jag tagit tag i det. Och jag (liksom låtens karaktärer) tycker att den var riktigt bra och helt klart värd all hype, fast jag är lite svag för filmtempot i 50- och 60-talsfilmer så jag kanske inte är att lita på. Historien är så pass klassisk nu så att alla försök jag gjort för att beskriva den låter fruktansvärt kliché så jag avstår. Filmen är helt klart sevärd även om ni inte delar min svaghet för 50- och 60-talsfilm.
  • The Departed: The Departed är ett kriminaldrama av Martin Scorsese med en hel uppsjö stora namn (Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson med flera). Filmen handlar om två infiltratörer, en maffialojal polis och en polisinfiltratör hos maffian. Jag har alltid varit tveksam till filmer med Leonardo DiCaprio, men den här är helt fantastiskt bra. Matt Damon och Leonardo DiCaprio gör båda riktigt bra ifrån sig i sina roller men den jag skådespelare som verkligen lyfter filmen i mina ögon är Jack Nicholson. Jack spelar ond maffia boss och finns det någon som kan spela ond och äcklig bättre än honom? Jag betvivlar starkt. Filmen är ganska lång men den är aldrig tråkig och den är inte ett dugg förutsägbar.

Kommentera

