Inget nytt på den västra fronten

Det är ganska lugnt för tillfället, jag jobbar och sover mest vilket inte ger så mycket intressant att skriva om…förutom att rapportera att jag har varit förunderligt trött. Igår kväll rådde jag dock bot på tröttheten genom att lägga mig på soffan och sova en timme när jag kom hem, äta en enkel måltid för att sedan gå och lägga mig klockan 21.20.

I morse var väckarklockan inte populär. Klockan 06.08 ljöd signalen och ett par av min hjärnas mer vakna neuroner (jag brukar kalla dom Jim och Justus) skickade lite tafatta signaler kors och tvärs och kunde efter ett tag sluta sig till att det vara väckarklockan som var källan till detta oväsen och ingen av de andra neuronerna ville ta tag i det hela. Det första dessa två tappra neuroner försökte sedan kontakta den del av hjärnan som hanterar finmotoriken för att dumpa ansvaret på någon annan. Efter ett par misslyckade försök (”Den neuron du söker kan inte nås för tillfället, var god försök igen senare”) insåg de att nån finmotorik inte kommer att kunna uppbringas den närmsta tiden och koncentrerade sig istället på grovmotoriken. Grovmotoriken som vanligvis är en ganska långsam del av min hjärna vaknade med ett ryck (mitt i bästa partiet av hans favoritdröm) och muttrade lite irriterat för sig själv. Efter ett par förvirrade signaler från Jim och Justus förstod grovmotoriken vad som måste göras: väckarklockan måste tystas…och det för alltid.

Lyckligtvis är min väckarklocka ganska klipsk av sig och lyckades inte bara ta sig levande ur konfrontationen utan även lugna ner grovmotoriken och förhandla sig till en fredlig lösning: en uppskjutning av väckandet på 15 minuter (till klockan 06.25).

När jag väl tagit mig upp och fått mig lite till livs kände jag mig ganska pigg (och gör det fortfarande).

Kommentera

