Påskhelgen

Påskhelgen har varit skön, jag har hunnit sova ut ordentligt, läst och haft tid att syssla med ett projekt jag skjutit upp ett bra tag nu. Den har också innefattat god mat och godis.

Förra veckan var riktigt hektiskt på jobbet, jag irrade runt och arbetade överallt utom där jag egentligen borde så den långa helgen var verkligen en välkommen paus. Trots att det var lite hektiskt var det åtminstone delvis intressant arbete med att montera ihop ett par värmepumpar och verifiera att mjukvaran fungerade som den skulle. På grund av detta blev det en del flängande runt på fabriksgolvet, men jag tror inte jag orsakade några större olyckor.

Under helgens dagar med sämre väder läste ganska mycket, dels Val McDermids Killing the Shadows (i norsk tradition en deckare) och dels Captain Britain: Birth of a Legend. Jag läser väldigt lite deckare så jag tyckte att det var dags, boken fick jag rekommenderad för bra länge sedan eftersom den involverar geografisk profilering (ifall det heter så på svenska, finns säkert någon bättre fackterm) som jag tycker är fascinerande. Captian Britain är en Marvel-serie skapad som en brittisk motsvarighet till Captain America och åtminstone de avsnitt jag hitintills läst har varit riktigt bra.

Det projekt jag sysslat med har varit min nya dator Sylvester, döpt efter en viss svart-vit katt som aldrig fångar något. Sylvester kommer att agera mediasystem samt filserver och kommer stå bredvid tv:n. Jag kör Debian och kommer använda My media system som användargränssnitt. I helgen har jag lyckats överstiga de mest besvärliga hårdvarurelaterade problemen och med lite tur har jag ett något så när fungerande system till helgen.

Jag har också handlat (krukor och frön inför våren) och turistat lite i Helsingborg.

2 svar to “Påskhelgen”

  1. Lena Jonsson Says:

    Kul Åke att du fick en skön påskhelg. Är det körigt på jobbet kan en paus vara välgörande. Roligt att du skaffat lite växter. Vi vet ju alla att du har gröna fingrar. Jag tror dessutom att det är nyttigt att en tekniker som du sysslar med lite ”mjuka” saker som t.ex. blommor.
    Ulf

  2. Vårodling « Åke i exil Says:

    […] Vårodling Vid Påsk var jag och handlade lite frön, jord och andra attiraljer som man kan tänkas behöva när man vill göra växter utav sina frön (jag nämnde i det förbifarten här). […]

Kommentera

