Spel

På sistone har jag haft möjligheten att spela lite spel på SPIF. De spel jag spelat har varit StarCraft the Board Game och MechWarrior: Dark Age.

StarCraft The Board Game var intressant men eftersom ingen hade spelat spelet tidigare så tog det lite tid. Det som var besvärligast var att komma underfund med hur strider fungerade, informationen var ganska utspridd i regelboken och det slutade med att jag i efterhand satte ihop en snabbguide till stridsdelen (skriven i fruktansvärd svengelska). Den är innehåller inte allt men det mesta. Vi han inte med allt för mycket innan en hel dag sprungit iväg, men till nästa gång bör vi kunna ta oss igenom ett helt parti.

MechWarrior: Dark Age gick lite lättare att spela eftersom jag spelat det tidigare (~2003) och killen jag spelade med hade läst på reglerna innan. För att underlätta det hela spelade vi utan specialvapen/utrustning, utan koncentrerade oss på de grundläggande reglerna. Vi famlade i mörkret de första rundorna men efter relativt kort tid flöt spelet på finfint! Det stora problemet med det här spelet är de medföljande tärningarna som måste var specialdesignade för att slå ettor och tvåor. Det är hutlöst svårt att med tre tärningar slå över nio, och på tok för enkelt att slå under fem.

Mechwarriors
Min Armé i all dess prakt.

Kommentera

