Crisis on Infinite Earths

Jag har läst väldigt lite serier från DC även fast de har några av de mer klassiska karaktärerna (Batman, Stålmannen och the Flash för att nämna ett par) och bestämde mig för två veckor sedan att jag skulle ta mig i kragen och läsa något. Valet föll på Crisis on Infinite Earths eftersom den såg ut att innehålla en uppsjö av DCs superhjältar och superskurkar. Det visade sig sedan att det var ett mycket bra val då historien delvis var skriven för att ge en ny läsare grepp om hur de olika hjältarna förhöll sig till varandra samt förenkla DC-universumet.

Bild från Wikipedia
Omslag till första numret av serien.

Historien är skriven av Marv Wolfman och är helt fristående, man behöver inte känna till karaktärerna för att kunna hänga med i svängarna och historien har ett tydligt slut så man känner sig inte heller tvingad att läsa uppföljare/fortsättningar. Marv hävdar att det fristående formatet är inspirerat av av tv-serien ”The Prisoner” (som jag skrivit om tidigare), som var en av de tidigare TV-serierna med ett definitivt slut (även om det är en gnutta rörigt).

Det här är en världsomvälvande historia där ett flertal universa går under (DC har haft ett etablerat ”multiversum” sedan ”Flash of two worlds”), ett par hjältar går sitt öde till mötes samtidigt som nya skapas. Historien är en aning komplex men kan eventuellt summeras till: En antimateriavåg sveper genom multiversumet och slukar värld efter värld, universum efter universum. The Monitor är den enda som känner till orsaken för den här förstörelsen och samlar så väl hjältar som skurkar för att möta det externa hotet.

Det går inte att neka till att Crisis on Infinite Earths är vältecknad. George Pérez har gjort ett enastående jobb med detaljer och fått karaktärer som från början varit tecknade av en mängd personer att passa ihop stilmässigt utan att förlora karaktärernas personligheter.

I efterhand inser jag att min sammanfattning är ganska intetsägande, men jag har svårt att berätta vad det hela handlar om utan att avslöja för mycket. Vad jag kan säga är att historien var fängslande och jag rekommenderar den till alla som tycker om superhjälteserier.

Kommentera

