Januaris filmer

Jag tycker om film och försöker se minst en film i veckan. Jag vill gärna att filmen i fråga skall vara bra men jag finner också nöje i riktiga B-rullar (dock inte Predator 2). Jag tänkte sammanställa en lista över filmer jag sett i Januari.

  • East of Eden: Ett riktigt bra drama från 1955 med James Dean i en av huvudrollerna. De här är ganska djup film om en ung man som söker sin identitet och plats i livet. Det är svårt att säga något om filmen utan att det blir på tok för långt, kortfattat blir det: se den.
  • Children of Men: En modern science fiction-film om en dystopisk nära framtid där samtliga kvinnor blivit infertila och mänskligheten i princip räknar med att gå under inom en mycket snar framtid. Dock finns det hopp när en gravid kvinna smugglas in i Storbritannien. Den här filmen var överraskande bra (jag har lite fördomar* mot modern science fiction) och historien som berättades kom i första hand.
  • The Prestige: Ännu en modern science fiction som lyckas riktigt bra. Historien utspelar sig under början av 1900-talet och kretsar kring två konkurrerande magiker. Intrigen kretsar kring ett teleporteringstrick. För att avslöja sin nemesis hemlighet tar den ene magikern hjälp av en viss Nikola Tesla (porträtterad av David Bowie!). Det enda problem jag hade med den här filmen var att hålla isär huvudkaraktärerna (efter halva filmen började det dock klarna upp lite).
  • Ferris Beuller’s Day Off: En ”High School”-film från 1986 där vi följer Ferris en dag när han skolkar. Jag älskar den här typen av film, dvs film med mycket dialog och karaktärer med lite djup samt en ganska lättsam historia (andra exempel är Clerks och The Breakfast Club). Sedan måste jag säga att teknikerna Ferris har utvecklat för att kamouflera sitt skolkande som sjukdom är roliga att observera.

* Jag har haft lite svårt att ta moderna science fiction filmer på allvar eftersom de flesta mest verkar vara 90 minuter av tuffa effekter och mycket lite story (Alien vs Predator t.ex)

Jag tänkte gör dessa lister till en återkommande del i min blogg, så i början av mars bör februaris filmer dyka upp.

Kommentera

