Boktips

Eftersom jag känner att jag inte läser så mycket som jag skulle vilja har jag nu börjat läsa på lunchen. Det har fungerat bra hitintills men det kräver en passande bok. Just nu läser jag ”50 Short Science Fiction Tales” som är en novellsamling på temat science fiction (svårt att gissa, jo tack jag vet). Den fungerar ypperligt att läsa eftersom varje enskild berättelse är så pass kort så att man hinner läsa till en naturlig brytpunkt på 10 minuter.

Eftersom den här boken inte kommer att räcka i en evighet utan på sin höjd ett par månader skulle jag vara tacksam för tips på lättlästa böcker som går bra att läsa ett par sidor i taget. Har ni ett förslag så skriv gärna en kommentar!

6 svar to “Boktips”

  1. Nina Josefin Says:

    Kommer inte på något bra nu. Och varför skriver jag ändå, kan man undra? Det undrar jag med..
    Men jag kan iallafall säga att om DU har något bra boktips (förutom boken du just skrev om) så hojta till. Jag är nämligen inne i en lästorka och kommer inte på något bra alls som jag inte redan läst. Snart blir det Ringen-triologin för femtielfte gången igen om inget bättre dyker upp! Hjälp!

  2. akeinexile Says:

    Jag älskade verkligen ”On Stranger Tides” av Tim Powers, vodoo och pirater det blir nog inte mycket bättre än så. Sedan finns det riktigt bra klassiker som t.ex J.D. Salingers ”Franny and Zooey” och ”the catcher in the rye” (räddaren i nöden på svenska).

    Ja just det, Douglas Adams ”Last chance to see”. En fantastiskt bra bok om Adams resor för att skriva artiklar om utrotninghotade djur. En seriös bok men fortfarande full av humor.

    Sen finns det en massa fler också som det är för tidigt på dagen för att komma ihåg.

  3. Nina Josefin Says:

    Lite pirater är ju (nästan) aldrig fel, så Tim Powers läggs nu till på att-läsa-listan. Catcher in the rye är för övrigt en av de bästa böckerna jag läst (och ledde till att jag skrev min bästa uppsats någonsin i gymnasiet), så jag får nog checka in Franny and Zooey också.

    :)

  4. Ulf Forslund Says:

    Om man gillar djur,Yorkshire och humor, kan man alltid läsa något av James Herriots böcker. I princip fristående kapitel hela tiden.

  5. akeinexile Says:

    Till Nina: Jag tycker nog faktiskt att Franny and Zooey är bättre än Catcher in the rye. Vad var det för uppsats du blev inspirerad till att skriva pga Catcher in the Rye?

    Till Pappa: Det var ett bra tips, och de böckerna borde inte vara något problem att få tag på biblioteket heller. Tack så mycket =)

  6. Nina Josefin Says:

    Om den är bättre måste jag definitivt läsa den. Synd att jag är osams med mitt lokala bibliotek och måste köpa alla böcker jag vill läsa, men det ordnar sig.

    Ang. uppsatsen så var det en uppgift i engelska som hörde till boken. Jag tror att man skulle göra någon slags fortsättning eller vad det var. Min lärare sade att hon fick läsa om boken två gånger för att vara säker på att jag inte snott något!

Kommentera

