Vinter i Helsingborg

Efter en ganska mild decembermånad hade jag börjat räkna den blåsiga isiga helsingborgsvintern till de lokala legenderna, men idag vet jag annorlunda. Det har varit rejält blåsigt idag, och det har känts ganska kallt (men det beror till stor del på att jag klippt mig och inte har lika kraftig kalufs som skyddar mig). Gatorna är nu istäckta och mina Converse-dojor är inte helt optimala för det här föret, men man kan å andra sidan glida bra. Folk som känner mig vet att jag gärna glider fram när möjligheten finns.

Kärnan i vinterskrud från WIkimedia Commons
Så här ser det inte ut, men det ser bra mycket behagligare ut än dagens verklighet

Enligt legenden om helsingborgsvintern kommer det här vädret vara i två månader, efter det skall det bli mer behagligt. Jag får helt enkelt kura ihop mig på soffan med en filt och en god bok.

5 svar to “Vinter i Helsingborg”

  1. Ulf Forslund Says:

    Hej Åke!
    Här i Nordmaling har vi nollgradig temperatur och regn i luften. Snön lyser med sin frånvaro, och Hans har problem med vasaloppsträningen. Det kanske ligger något i, att klimatet håller på att ändras.
    Jag är även lite orolig för båten i Norrköping. Vi var ju ner och täckte den, men sen har det både blåst hårt samt fallit mycket blöt snö över området.

    Än hur det är , ser vi fram emot att du kommer hem

    Hälsningar Ulf

  2. Anna Says:

    Men det snöade i lördags juh! Det var fint i 3 timmar ^^
    Spif på torsdag?

  3. akeinexile Says:

    Det var jättefint i lördags =) jag stod och tittade på snön jättelänge.

    Mina planer är att dyka in på Spif på torsdag, men vi får se hur liv/jobb konspirerar =/

  4. Jennie Says:

    Hej Åke!
    Som sagt, roligt att kunna följa dig via bloggen. Vi håller ju på att sprida ut oss, kusinerna, så det är ju roligt att kunna hålla kontakten ändå.

    Här i Bjurholm är det vinterfint. Tänk att det kan skilja så mycket på vädret den lilla biten mellan N-ling och B-holm….
    Barnen har börjat skolan idag efter jullovet, så nu är allt sig likt igen. Ikväll ska jag och dottern åka till Agnäsbacken för lite slalom. Blir härligt!

    Ha det gott!
    Snöiga bjurholmshälsningar
    Kusinvitamin J

  5. akeinexile Says:

    Det är kul att ni läser det jag skriver även om det ibland kan vara lite nördigt, hoppas ni tycker det är intressant på något plan iallafall =) Det var jätte länge sedan jag åkte slalom, det borde jag försöka göra vid tillfälle (det är dock en bra bit till närmsta backe)

Kommentera

