Jag är publicerad =)

Mitt ”papper” (eller artikel kanske?) om utvecklingen av magnetometern SMILE (Small Magnetometer In Low-Mass Experiment) har publicerats och kan just nu laddas hem i sin helhet från IOPs hemsida (registrering krävs) ifall någon skulle vara intresserad av att läsa det. (Jag säger just nu eftersom den endast är fritt tillgänglig fram till den 17:e Januari ifall jag förstått saker och ting rätt, de vill tjäna lite pengar också). Pappret beskriver designen av den magnetometer som jag var med och utvecklade när jag gjorde mitt examensarbete/var anställd på avdelningen för rymd- och Plasmafysik på KTH. Jag har inte skrivit pappret själv utan har fått mycket hjälp av mina medskribenter (Tack allihopa!).

Från artikelns sammandrag:

A novel design of an Earth field digital fluxgate magnetometer is presented, the small magnetometer in low-mass experiment (SMILE). The combination of a number of new techniques results in significant miniaturization of both sensor and electronics. The design uses a sensor with volume compensation, combining three dual rod cores in a Macor® cube with the side dimension of 20 mm. Use of volume compensation provides high geometrical stability of the axes and improved performance compared to component compensated sensors. The sensor is operated at an excitation frequency of 8 kHz. Most of the instrument functionality is combined in a digital signal processing core, implemented in a field programmable gate array (FPGA).

Jag måste säga att det är roligt att ha fått möjlighet att göra något sådant här och det var mycket lärorikt. Jag har t.ex. insett att jag behöver en del träning på att skriva vetenskapliga texter, vi får väl se ifall det blir något mer men det vore roligt.

Ett svar to “Jag är publicerad =)”

  1. Highlights of 2008 « Åke i exil Says:

    […] small spacecraft applications“. Det vill säga en vetenskapliga artikel där jag står som huvudförfattare, lyckligtvis hade jag gott om hjälp från mina medförfattare (utan deras hjälp hade den nog […]

Kommentera

