Pythonsöndag

Även denna söndagen har jag suttit med Python, det börjar nog bli lite av en tradition nu. Idag har jag experimenterat med pythons reguljära uttrycks-bibliotek. Eftersom jag söker i text efter specifika ord och måste klippa och klistra en hel del passar dessa utmärkt att använda.

Jag har tidigare inte använt mig särskilt mycket av reguljära uttryck (förutom ett par awk one-liners) men det gick ganska snabbt att hitta de kommandon man behöver. Sedan hur dessa skulle användas krävdes det lite experimenterande för att utröna, lyckligtvis gör pythons kommandotolk det lätt att experimentera så jag behövde inte spendera allt för lång tid med detta. Så här ser mitt block för att plocka ihop informarion för variabler ut:

lineParts = re.split(”//Info:”, line)
lineParts[0] = re.sub(r”extern ”, ”, lineParts[0])
lineParts[0] = re.sub(r”;”, ”, lineParts[0])
targetFile.write(lineParts[0] + ”\t” + lineParts[1])

XKCD har givevis skrivit om reguljära uttryck…

Etiketter: ,

Kommentera

