Python: en första inblick

Jag har ett tag känt att jag borde försöka vidga mina programmeringskunskaper och titta på lite nya programmeringsspråk. Idag har jag tittat lite på python, ett rätt modernt programmeringsspråk, eftersom jag behövde skapa ett skript som letar igenom .h-filer efter information som är intressant för vårt testsystem. (Jag är inte säker på att python är optimalt för den här typen av uppgifter men jag ville kika på python så det blev som det blev)

Python är ett skript-språk som inte genererar exekverbara filer utan måste tolkas, detta är både en fördel och en nackdel. Å ena sidan ger möjligheten att testa kod på ett interaktivt vis gör det mycket enkelt att felsöka, å andra sidan kräver det att alla som vill använda programmet/skriptet måste ha en python-tolk installerad.

Jag måste medge att det var lätt att komma igång med python, mycket tack vare dokumentationen på phyton.org. Dokumentationen innehåller allt från syntax till funktionsreferens (help(module) var också helt ovärderligt). De största problemen jag stötte på var med exekveringsordning i logiska uttryck, men som vanligt gäller regeln ”fler parenteser är tydligare än färre”.

En av de få sakerna jag inte riktigt gillar är att indentering styr vad som är ett kodblock. T.ex i en while-loop skall koden som exekveras i while-loopen ha en indentering 8-blanksteg (så vitt jag kunde förstå) längre in än while-ordet. Detta gör att man snabbt förlorar halva sin arbetsyta. (vanligtvis arbetar jag med en indentering på två tecken per nivå)

Överlag var python trevligt, det gick snabbt att komma igång med och koden blir hyggligt lättläslig.

Etiketter:

2 svar to “Python: en första inblick”

  1. Mattias Says:

    Jag snubblade över inlägget via google blogsearch. Tänkte ge ett litet tips.
    Pythons indentering har ingen fix storlek dvs du kan indentera med vad du vill. Indenteringen på nästa rad efter ett kolon ger indenteringen för det blocket. t.ex.

    while(1):
    if(0):
    print ”Hej”
    i = 2
    else:
    print ”Hoj”
    print ”Ake”

  2. akeinexile Says:

    Det tackar jag för…WP slaktade indenteringen men det var läsligt i mailet som skickades för att uppmärksamma mig om kommentaren.

    Då ska jag se om jag kan få min kod att passa i editorfönstret =)

Kommentera

