Tim Schafer

I förra veckan fick jag två nya datorspel på posten: Psychonauts och Grim Fandango, båda designade av Tim Schafer. Jag har varit helt besatt av Psychonauts sedan jag installerade det för en vecka sedan. I söndags satt jag och spelade det i minst åtta timmar, så mycket tid har jag nog inte lagt ner på ett datorspel sedan jag var 17 och spelade…ja just det! Grim Fandango.

Är då detta ett sammanträffande? Vilka spel har Tim varit inblandad i förutom dessa två? Wikipedia informerar: ”The Secret of Monkey Island”, ”Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge”, ”Day of the Tentacle” samt ”Full Throttle”. Samtliga spel ligger mycket högt på min lista över favoritspel. (Det ingår i allmänbildningen att ha spelat åtminstone ett av dessa.) Dessa spel har alla gemensamt en stark story, intressant dialog och en uppsjö av finurliga och utmanande gåtor/pussel. Till skillnad från de tidiga spelen är Psychonauts  inte ett renodlat äventyrsspel utan har tyngdpunkten på action. Dock uteblir inte äventyrsmomenten, utan är utspridda i spelet. Vissa nivåer är nästan helt utan action medan andra är helt dominerade av spring-hoppa-skjut-sekvenser.

Alla dessa element tilltalar mig starkt och jag ser fram emot Schafers pågående ”Heavy Metal”-projekt Brütal Legend.

”I feel like I could take on the world!”

Jag har aldrig tidigare tänkt mig som ett fan, men jag är nog ett fan till (mannen, myten, etc.) Tim Schafer.

…Bara spela lite till innan jag går och lägger mig…

Kommentera

