Klassiker

Igår kväll såg jag ett par filmklassiker: ”Sunset Blvd.” och ”The Lost Boys”. Båda var riktigt underhållande, Sunset Blvd. på klassiskt pampigt 50-talsmanér och The Lost Boys påminde mig om alla filmer jag tyckte var läskiga när jag var liten.

Sunset Blvd. ligger listad som nummer 29 på imdb:s top 250 lista och förtjänar verkligen sin plats eftersom den berättar en intressant historia på ett mycket trevligt sätt. Dessutom porträtteras den excentriska f.d. stumfilmsstjärnan (en av huvudkaraktärerna) helt underbart. Gick överallt med hakan först och när hon skall vara dramatisk virvlar hon långsamt med armarna och stirrar storögt framför sig. Helt fantastiskt överspelat och jag kan verkligen se en f.d. stumfilmsstjärna bete sig så!

 

//www.geocities.com/Hollywood/Theater/6980/

The Lost Boys var svår att ta på lika stort allvar, men den var som sagt mycket underhållande iallafall. En familj flyttar till Santa Clara ”The Murder Capital of the World”, och upptäcker snabbt att det härjar ett gäng vampyrer efter strandpromenaden. Den här filmen skulle ha gjort mig rädd när jag var 10-11 år, nu är den mest rolig med alla 80-tals klyschor och one-liners.

Båda är helt klart sevärda!

Kommentera

