Utvecklingsflödet

Det intressanta med att jobba med programmering är problemlösning, inte att producera kod. Dom säger att för att skriva ett lösa en programmeringsuppgift bör man skriva ett program som klarar uppgiften och sedan skriva om det. Detta har jag funnit vara mycket sant eftersom man inte ser hela systemet framför sig förrän det är klart. Jag vill gärna likna det med att sätta upp belysning i ett hus man aldrig har varit i mitt i natten (så man inte ser helheten förrän man har satt upp belysningen och ser var man borde sätta upp belysningen), men den stämmer inte helt.

Ibland behöver man dock inte heller skriva ett program som fungerar för att inse vad och hur man måste göra. Jag har vid ett par tillfällen programmerat mig till ett läge där saker och ting nästan fungerar och jag inser: ”*Suck* det här kommer aldrig att funka bra även om jag sitter och patchar på det hela veckan.” Ofta följs det av en insikt i hur jag bör gå till väga för att göra rätt ifall jag börjar om, men inte alltid. Men det är alltid roligt att programmera när man har ett definitivt mål, ett tillvägagångssätt utstakat och man känner att det är rätt och kommer fungera direkt! Självklart blir man oftast besviken då det inte fungerar, men det är skönt medan det varar.

En aspekt av mitt jobb som jag verkligen gillar är att jag har möjligheten att hoppa mellan mina projekt lite som jag vill (inte helt hur jag vill men lite) så om jag kör fast på ett projekt kan jag byta och arbeta med ett annat tills jag får inspiration att forsätta med det första.

Det viktigaste är hur som helst att jag har ett arbete där jag lär mig något nytt hela tiden.

xkcd.com

Jag avslutar nu mitt svammel för den här gången…nästa gång blir det mer fokuserat (eventuellt).

Kommentera

