Tillbaks från norr

Efter ett antal hårda dagar i norr har jag nu återvänt till Stockholm och imorgon åker jag tillbaka till Markaryd och mitt jobb.

Det var skönt att komma upp till myggen igen (det var väl egentligen skönare att komma hem till min föräldrar och min syster), större delen av veckan spenderades i släktens sommarstuga ute i Järnäsklubb men även utflykter till Umeå och till Norrbyskär hans med.

Stugan kommer säljas inom kort så det här var sista besöket för min del, jag han dock med det mesta (solande, badande, spelande av Kubb, samt en hel del läsande). Det var mycket trevligt att kunna umgås med min familj på det här viset eftersom det numera är så långt mellan gångerna.

I Umeå gick jag en sväng på stan och stannade till exempel till på sveriges mest välsorterade brädspelsbutik Collectors point. Ut från Collectors Point fick jag med mig Grave Robbers from Outer Space ett kortspel som verkar riktigt skojigt. (Spelet är byggt runt 70-talets B-skräck/sf -filmer med monster, hjältar, rekvisita och givetvis specialeffekter.) Jag passade också på att fotografera universitetsområdet och var smått chockad över alla förändringar som skett de senaste två åren. Jag besökte även M och J och avkrävde dem en kopp te till deras förtvivlan. M är guide på Umevatoriet och bjöd på en gratis nattlig visning. Tyvärr var det mulet så vi såg inte så mycket intressanta himlakroppar men kunde dock se de lokala landmärkena i detalj. Efter vi tittat på uret på kyrktornet och ett par microvågsugnar i ett personalrum på sjukhuset fick jag leka med de fysikleksaker de hade stående.

På fredagen tog vi en tur till Norrbyskär eftersom pappa skulle vara gast för en båt i kappsegligen Norrbyskär runt. Vi som inte seglade tog en promenad runt ön och gick en sväng på museet. Norrbyskär har ju en ganska rik historia (om än kort) så det finns en del trevligt att titta på.

Solen skinerUtsiktStugan

OmbyggnadTeknikhusetDammen och Norrskenet

Klappa IC-kretsenStadsutsikt från UmevatorietIndustrirester

KappseglingMer kappseglingOch en liten till

Kommentera

