Play it again Sam!

För 14 dagar sedan köpte jag säsong ett av Telltale games äventyrsspel ”Sam and Max”, och kan varmt rekommendera detta inferno av humor och klurigheter. Ni som kommer ihåg ”Sam and Max Hit the Road” från Lucasarts som ett mycket besynnerligt och mycket humoristiskt äventyrsspel kommer inte bli besvikna av denna nya produktion, även om den på flera punkter avviker från föregångaren.

Sam and Max

Ingen kommentar.

Huvudkaraktärerna är tillbaks som om inget skulle ha hänt, lika sarkastiska, galna och våldsamma som för 14 år sedan. Den stora skillnaden mot det Hit the Road är det episodiska upplägget där varje del är ett självständig del (som knyter in i en helhet), detta gör att det blir inte riktigt samma djup i story och pussel. Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till att stycka upp ett spel på det här sättet men det har varit en förvånansvärt behaglig upplevelse. En annan skillnad är att det nya spelet (jag räknar hela säsongen som ett spel hädanefter)  har en 3D-motor som lyckligtvis bevarar det klassiska peka-klicka elementet bra.

De olika episoderna utspelar sig på vitt skiljda platser (allt från en filmstudio till månen), men man kan alltid åka tillbaka till huvudkaraktärernas kontor och kvarter. De karaktärer som introduceras är lika orginella som i Hit the Road och har begåvats med riktigt talangfulla röstskådespelare som ger ett mycket genomarbetat intryck. Min personliga favorit är ”Agent Superball” den torraste dörrvakt som Secret Service släppt ut på vita husets gräsmatta någonsin! utöver honom ser vi tre föredetta barnskådespelare som arbetar sig upp till guvernörer för nord-, syd- och väst-dakota under säsongen.

Det största klagomålet jag har på spelet är att vissa episoder var en aning korta och att det är väldigt lite som länkar episoderna samman (man får inte med sig de prylar man samlat på sig i en episod till nästa). Det sista tycker jag är en aning missvisande, vissa prylar får man med sig samt att händelser har konsekvenser i senare episoder. En sak som drar upp mitt betyg kraftigt är att många av episoderna innehåller sångnummer, vilket jag uppskattar mycket.

http://www.maxforpresident.org

Ett svar to “Play it again Sam!”

  1. Mikael Says:

    Ah, en klassiker som blivit återupplivad. Hit the road var ju ett höjdarspel och säger du att detta är bra är det väl bara för mig att gå och köpa det. Om nu Lucas Arts är igång och uppdaterar klassiker så säger jag bara en sak: ”GE MIG ETT NYTT MONKEY ISLAND!!!!”

Kommentera

