To shreds you say?

I tisdags var jag på en intervju för en trainee-plats på ESA och det känns som jag blev verbalt strimlad under intervjun. Men vi börjar från början:

Klockan 02.50 ringde min väckarklocka och jag hoppade efter två timmars sömn upp trött som ett soll! Efter en snabb dusch och en macka begav jag mig mot busshållplatsen med måttligt raska steg. Väl framme vid vad jag trodde var busshållplatsen blev jag lite osäker på om det var rätt busshållplats men jag tänkte: ”Det är ju rätt gata så hur fel kan det bli?” Ett par minuter senare såg jag bussen blåsa förbi på vägen en bit bort.

För att ta mig in till flygbussen tog jag en taxi och han med flera minuters marginal i tid till 04.15 bussen till Arlanda.

Eftersom jag tagit det billigaste flyget möjligt till Amsterdam mellanlandade jag i Köpenhamn och där blev jag sittande ett par timmar på grund av kraftig dimma på slutdestinationen Schiphol. Men inget ont som inte för något gott med sig, SAS bjöd på 100 DKr till mat medan vi väntade på att dimman skulle lätta. Kocken på restaurangen där jag köpte min lunch (klockan var nu strax efter nio och jag hade varit uppe i lite drygt sex timmar) visade sig vara svensk (vilket vi upptäckte efter ett kort samtal på engelska) och vi stod och pratade om det ena och det andra medan maten tillagades.

Köpenhamns flyplats

En vacker morgon på köpenhamns flygplats.

Klockan 10.40 lyfte vi då och flög mot väderkvarnarnas förlovade land Holland! Men moderniseringen har vandrat igenom den här delen av Europa också så det är nu mycket fler vindkraftverk än väderkvarnar, man ni kan känna er trygga i faktumet att det fortfarande odlas kopiösa mängder tulpaner.

ESTECs Entré

ESTECs huvudentré, bakom dessa dörrar styr byrokratin med ett järngrepp

 

Jag var framme vid ESTEC klockan två på eftermiddagen och hade lite tid att fördriva innan min intervju så jag passade på att besöka polaren P som var utlokaliserad till en barrak eftersom det pågick Asbestsanering. Det är alltid kul att träffa gamla kompisar och upptäcka att de är precis som de alltid har varit =) På väg till P stötte jag ihop med S (en annan kompis som uppenbarligen hade sökt samma tjänst) som var påväg från P till sin intervju, en trevlig överraskning.

 

Intervjun gick (som tidigare nämnt) inte så bra. Det var mycket tekniska detaljfrågor som jag inte direkt hade svaren på i huvudet. Jag kunde väl svara på en del frågor men för det mesta kändes det som om jag ramlat in oförbered på ett tyskaläxförhör. Jag gjorde mitt bästa men jag känner att det inte räckte ända fram. Jag kan passa på att nämna att intervjun ägde rum 13 timmar efter jag steg upp så jag var måttligt trött.

Efter min intervju tog jag, P och S en kopp te och sedan sprang vi tillsammans med en kamrat från exjobbstiden på KTH och kikade på stora rymdsimulatorn och renrumslabbet.

Efter detta på började jag min sex timmar långa resa hemåt: ESTEC->Taxi->Tåg->Flyg–>Buss->T-Bana->Hem

På väg hemåt igen

Väntandes på taxi noterar man snabbt de subtila skillnaderna på vägskyltarna

Väl hemma såg jag på slutet av Threshold och sov sedan en djupt i fem timmar innan det var dags att åka tillbaks till Markaryd.

På det hela taget var det rätt jobbigt, men samtidigt väldigt roligt!

2 svar to “To shreds you say?”

  1. Mikael Says:

    Ren-rum-slabbet.. Ett rent rum där man slabbar eller ett rum för renar där man slabbar ner? Holländare är minsann ett lustigt släkte får jag säga… Hoppas intervjun mynnar ut i något efter den långa dagen :)

  2. akeinexile Says:

    Ha, ett tag trodde jag jag gjort någon konstig särskrivning! Men icke! Resultatet är numer: Åke 1 Skrivihop.nu 43678006

Kommentera

