I love the smell of burning electronics in the morning

Igår morse lyckades jag med konststycket att vända polaritet på matningsspänningen till min labbuppkoppling på jobbet. Detta resulterade i en ickefungerande labbuppkoppling och lukten av bränd elektronik.

Det tog ungefär en och en halv timme att skaffa ett nytt kretskort och löda dit de komponenter som behövdes, men det var trevligt att slippa programmera och få sätta sig ett tag med lödkolven.

På tåget hem till Stockholm satt jag snett framför en kille som varit och gjort någon form av intagningsprov till någon musikhögskola i Malmö. Han är den första jag sett skriva musik på tåget.

Han nynnade en stump, greppade pennan och skrev en rad noter, pausade, nynnade lite till och fortsatte så. När han hade skrivit en hel sida plockade han upp pappret och läste igenom det en gång, och nynnade melodin efter notorna. Helt fantastiskt!

Det är sånt här jag tycker om med att åka tåg!

Kommentera

