Vektorgrafik

Jag har aldrig varit någon lysande konstnär, men jag har kunnat hanka mig fram med pixlar i the Gimp. Vektorgrafik har jag aldrig försökt mig på i någon större utsträckning, de få gånger jag har provat har det aldrig blivit något vettigt. Efter de halvtaskiga resultaten i Corel Draw och Adobe Illustrator laddade jag ner Sodipodi. Namnet Sodipodi betyder till skillnad från många andra Open Source-projekt absolut ingenting. Det är ett namn på ett program och inget annat. Sodipodi är nog ett ganska bra vektorgrafikprogram om man arbetar på amatörnivå (det är gratis och funktionellt), jag tror inte en professionell grafiker hade hittat alla funktioner hon eller han anser vara nödvändiga. Sodipodi är nu uppe i version 0.34 och innehåller fortfarande ett par buggar, den mest markanta buggen jag stötte på var att textobjekt inte vill sparas/exporteras.

En snitsig raket:

Rocket

2 svar to “Vektorgrafik”

  1. Saari Says:

    Vilken söt! Har jobbat lite mer vektorgrafik i skolan och det är svårt tycker jag. Vi har arbetat med macromedia flash och på något sätt klarade jag mig igenom delmomenten med mycket tur :P

  2. akeinexile Says:

    Haha, lite tur ska man ha då och då =)
    Jag är rätt nöjd över den där raketen…ganska stilistisk eller vad det nu kan tänkas heta

Kommentera

